Hiphoputställning på Scenkonstmuseet

Foto: Jeanette Hägglund

Hiphoputställningen startar med insamlingsturné och program

Scenkonstmuseets utställning om hiphopmusik i Sverige, Ortens favoriter, kommer att flyttats fram. Utställningen var planerad att öppna på Scenkonstmuseet i slutet av oktober 2017.

– Under det inledande arbetet har det visat sig att vi kommer att få en bättre utställning genom att vända på det tänkta projektupplägget. Vi startar nu med programverksamhet och en turné runt om i landet för att samla in material till utställningen, förklarar museichef Daniel Wetterskog.

Ännu är inga datum spikade för turnén, men Scenkonstmuseet fortsätter att arbeta tillsammans med utställningens ambassadörer och de planerade turnéorterna och presenterar nya datum under hösten. Samarbeten med kontakterna för innehåll och turné fortsätter också och planen är att bygga projektet stegvis, där programverksamhet och workshops med utställningens målgrupper just nu är huvudspåret.

– Själva utställningen byggs nu upp stegvis, som ett insamlings- och stafettprojekt. Detta arbete gör vi tillsammans med formgivarna och platserna där turnén ska besöka, för att slutligen landa på Scenkonstmuseet, avslutar Daniel Wetterskog.