Gästspel: Verkningar

– en dans och musikföreställning med sinnena

Söndag 15 december, kl 15:00
Köp biljetter på nortic.se

Hur låter en apelsin? Hur doftar ett danssteg? Hur smakar sammet? Hur känns en melodi mot huden? Vad händer om vi dansar med alla sinnen? Om vi dansar med smaken och känner med synen?

Vilken är sinnenas plats i samhället? Är sinnesintryck distraherande och störande eller är de något upphöjt, som kan och bör förfinas? Eskilstunakoreografen Jannine Rivel har i flera år intresserat sig för våra fem sinnen och hur de samverkar. Nu har hon skapat en dansföreställning på temat tillsammans med musikern Xenia Kriisin och ljusdesignern Åsa Holtz.

Det är en poetisk och abstrakt dansföreställning med fem dansare och två musiker på scenen. De doftar, sniffar, ser, blundar, känner, skrapar, smeker, lyssnar, smakar, tuggar, ljuder, trippar, glider, blåser och sjunger. Publiken får uppleva ett suggestivt och multisensoriskt verk med många lager.

Observera – allergivarning! I scenrummet finns 60 apelsiner, både på scenen och bland publiken. De hanteras, skalas och äts.

Idé och koreografi: Jannine Rivel
Dans: Jannine Rivel, Emilia Wärff, Stine Marcinkowski Pettersson, Moa M Sahlin och Nasreen Aljanabi Larsson Kompositör & sång/piano: Xenia Kriisin
Oboe: Anette Kumlin
Kostym och flätverk: Johanna Lovén