Erik Holmströms teaterdockor från föreställningen Funktionell dumhet, Malmö dockteater 2015.

Dockteaterdagen med Funktionell dumhet

En av våra äldsta kulturyttringar – samtidigt ständigt förnyande. Dockteater existerar i alla möjliga former, för stor och för liten, på de finare teatrarna och på gatan. Den 21 mars har dockteatern sin alldeles egna dag, Scenkonstmuseet firade med ett högaktuellt exempel.

”Hur är det egentligen att arbeta på Sveriges minst omtyckta myndighet, Arbetsförmedlingen?” Det är utgångspunkten i dockteaterföreställningen Funktionell dumhet som sattes upp på Malmö dockteater 2015.

Bakom koncept, regi och dockor stod Erik Holmström. Föreställningen bygger fritt på sociologen Roland Paulsens reportagebok Vi bara lyder, en absurd och kritisk skildring av arbetssamhället.

Dockteater tar plats i debatten

Många förknippar dockteater med barnunderhållning, men Funktionell dumhet är ett exempel på hur dockteater även kan ta plats mitt i samhällsdebatten och sätta brännande ämnen på agendan. Replikerna i Funktionell dumhet utgörs av autentiska citat från Arbetsförmedlingens personal och dockorna och scenografin går i en monoton färgskala från ljusgrått till mörkgrått.

Dockorna från Erik Holmströms uppsättning huserar på Scenkonstmuseet och kan ses med egna ögon i utställningen På scen. Här har de sällskap av andra välkända teaterdockor: den modernistiska Kung Ubu, nostalgifavoriten Televinken och den babbliga Hungran från Beppes godnattstund, för att nämna några.

Mer Funktionell dumhet

• En filmad version av föreställningen kan ses på SVT Play fram till den 11 september 2018.

4 000 teaterdockor i museets samling

Ännu fler teaterdockor finns i museets samling, närmare bestämt 4 000 stycken. Här finns handdockor, stavdockor, marionetter, skuggspelsfigurer och andra varianter från hela världen. Läs mer om Scenkonstmuseets samling.