VR-upplevelse i Everybody Dance! på Scenkonstmuseet. Foto: Miki Anagrius

Dansens magi – trots pandemi

En känsla av skumt skogsrejv fast på museum. DJ:n och socialantropologen Anna Gavanas vill återskapa dansgolvets magi i Scenkonstmuseets nya utställning Everybody Dance!

Snart kan Scenkonstmuseets besökare gå på virtuell klubb med vr-glasögon, släppa loss på dansgolvet på behörigt avstånd från varandra, eller stå still och titta på när andra tar en svängom. En del av utställningen är signerad Anna Gavanas, mångårig DJ, socialantropolog och författare, som har skapat en två timmar lång dansmusikmix till ett av dansgolven.

Vad får besökaren uppleva i din installation?
– Det känns som att vara på ett skumt skogsrejv och dansa bland ljusblänk från vajande löv som reflekterar månljus. I själva verket befinner man sig på ett dansgolv omsluten av mörka tyger med projektioner i realtid. Den audiovisuella konstnären Øystein Kjørstad Fjeldbo lyckats skapa ett suggestivt rum – en tillfällig autonom frizon.

Hur skulle du beskriva saknaden efter att få ses på dansgolvet just nu?
– Det har varit olidligt tråkigt. Jag saknar det fysiska mötet mellan människor och musik. Många känner sig rotlösa av att förlora kontakten med en kultur som varit en så central del av deras liv och som har uppfyllt så många grundläggande behov.

Varför gillar folk att trängas tillsammans på svettiga dansgolv?
– Dansmusikkulturers kärna är det fysiska mötet, när gränsen mellan din och andras kropp luckras upp på dansgolvet. Det är en sensuell upplevelse, där din svett blandas med andras svett, där jagen och kropparna smälter samman till en enda organism. Ljudsystemet och ljudvågorna, speciellt basfrekvenserna, får kropparna att vibrera ända in i märgen. Det är också en upplevelse av gemenskap som kan ha en politisk dimension. Dansgolvet skapar en tillfällig autonom frizon som upplöser sociala barriärer och hierarkier från omvärlden. Det kan vara ett rum för både utlevelse och inre privata resor, men även en plattform för aktivism.

Lyckas Everybody Dance! återskapa något av dansgolvets magi?
– Ja, det är ett sällsynt tillfälle att återuppleva dansmusikkulturens glädje och kraft. Förhoppningsvis kan danssugna smyga dit så fort de kommer åt – och dansa svettiga och lyckliga därifrån, självklart under pandemisäkra former med behörigt avstånd till andra.

Vad kan du berätta om musiken?
– Jag och DJ Aimnbreak på Meerkat Recordings har spelat in en två timmars vinylmix som spänner över 40 år av dansgolvsrökare. Det är musik som vi har testkört på dansgolv med alla möjliga åldrar och musikaliska bakgrunder under de senaste 10 åren. Musiken är en inkluderande, medryckande och oförutsägbar resa mellan organisk instrumentaldisko, dabke, calypso, afrocolombianskt, tech-house och acid, inklusive Hardfloor’s rejviga remix av Mory Kante från 1996. Mixen innehåller även min senaste hit-skiva ”Greek Acid.”

Anna Gavanas på dansgolvet i Everybody Dance!

Mer om Everybody Dance!