Twist på Nalen

Vill du se dig själv dansa på ett museum?

Bugg, tango, polska eller rave – älskar du att dansa tillsammans med andra? Nu har du möjlighet att bidra till Scenkonstmuseets nästa utställning och få en chans att själv synas på ett museum.

I april öppnar en ny utställning på Scenkonstmuseet om att dansa tillsammans. Som en del av utställningen samlar vi nu in allmänhetens egna filmer från olika danstillfällen i Sverige. Det spelar ingen roll om du dansar på dansbanan, släktträffen, klubben eller i skogen – vi vill gärna se dig och dina vänner dansa.

Socialdans

Utställningen fokuserar på socialdans, alltså dans från situationer där det viktigaste syftet är att dansa för att roa sig. Vi söker alltså inte filmer med tävlingsdans, dans från föreställningar eller annan koreograferad dans.

Skicka in din egen film

Tveka inte att bidra till utställningen med din film. För att ha en chans att komma med ska du tänka på följande:

• Längd och kvalitet. Vi ser helst att filmen är ca 1 minut lång eller motsvarande en låt om max 3 minuter. Det fungerar utmärkt att skicka in filmer som spelats in med mobilen. Det viktiga är att man tydligt ska se vad som pågår, så tänk på ljusförhållandena vid inspelningen.
  • Be om samtycke. Skicka endast filmer på personer du känner och som du kan fråga om de vill vara med. Bifoga även namn på medverkande.
  • Vem, var, när, hur? Skriv vem som har filmat samt datum och plats för inspelning. Skriv gärna mer om tillställningen samt vilka danser som dansas.
  • Skicka in din film senast den 20 december 2019 till dansa(@)scenkonstmuseet.se. Du kan även skicka en länk eller använda någon fildelningstjänst till samma mejladress.

Materialet kan även komma att arkiveras hos Svenskt Visarkiv och kan därmed användas i forskning. Genom att bidra till utställningen bidrar du även med viktiga pusselbitar för att förstå vår samtidshistoria.