Ingmar Bergman tillsammans med scenografen Gunilla Palmstierna-Weiss och författaren Peter Weiss under uppsättningen av Rannsakningen på Dramaten 1966. Foto: Beata Bergström

Scenkonstmuseet firar Bergmanåret 2018

2018 är det 100 år sedan Ingmar Bergman föddes. Scenkonstmuseet uppmärksammar Bergmanåret med utställningen Bergman – lögn och sanning, om regissörens arbete på scen och bakom kameran. Utställningen, som öppnar den 16 juni, riktar även strålkastaren mot flera av dem som var med och förverkligade hans scen- och filmproduktioner.

Sjunde inseglet, Persona och Fanny och Alexander. För många är Ingmar Bergman (1918–2007) framför allt filmregissör, men faktum är att han under sitt yrkesliv gjorde dubbelt så många teateruppsättningar som film- och tv-produktioner tillsammans – hela 130 stycken. Han var även verksam som teaterchef, dramatiker och författare, även om han var mycket motvillig till att tituleras just författare.

Ingmar Bergman – inget geni arbetar ensam

Utställningen Bergman – lögn och sanning öppnar den 16 juni och visas fram till den 16 september. Den kommer att bjuda på en kronologisk vandring genom tidsperioder och teman i Bergmans över 60 år långa konstnärskap och ge en unik inblick i Ingmar Bergmans liv och arbete samt i de sammanhang han verkade.

– Inte ens en internationellt geniförklarad regissör som Ingmar Bergman arbetade ensam. Utifrån våra samlingar kommer vi att lyfta fram några personer som var avgörande för att Bergmans produktioner skulle kunna förverkligas på scen och vita duken, till exempel Gunilla Palmstierna-Weiss, Kerstin Hedeby, Marik Vos-Lundh, Anna Bergman, Lennart Mörk och Mago, säger Lars Annersten, som ansvarar för den kommande utställningen.

Unikt teatermaterial ur samlingen

Utställningen kommer ursprungligen från Deutsche Kinemathek, den har gjorts i nära samarbete med Stiftelsen Ingmar Bergman och Svenska Filminstitutet och har tidigare visats i Berlin, Los Angeles och Gent. På Scenkonstmuseet kommer den att kompletteras med material och föremål ur museets egen samling som originalkostymer, skisser och scenografimodeller.

Utställningen är en del i firandet av Bergmanåret 2018. Jubileet kommer att uppmärksammas brett av kulturinstitutioner i hela landet, bland annat i form av teateruppsättningar på exempelvis Dramaten och Uppsala stadsteater, filmvisningar och bokutgivningar.