Scenkonstmuseet – en helt ny upplevelse. Öppnar 11 februari

Äntligen invigning!

Efter två års renovering slår vi äntligen upp portarna till nya Scenkonstmuseet! Invigningshelgen  11–12 februari bjuder på festligheter och aktiviteter för både barn och vuxna.

Kliv in i teaterns, dansens och musikens värld och utforska scenkonsten genom ditt eget skapande. Framför och bakom kulisserna, genom nedslag i nutid och i historien, vänds strålkastaren mot dig som besökare. Vad händer när ditt ansikte förvandlas bakom en teatermask? Hur känns det att stå ansikte mot ansikte med en dansare från ett annat århundrade i exakt samma pose? Eller att göra musik med samplingar från museets instrumentsamlingar? Oavsett vem du är eller vad du kan har du möjlighet att skapa på egen hand. Välkommen till en helt ny upplevelse!

Nu öppnar äntligen Scenkonstmuseet! from Scenkonstmuseet on Vimeo.

Program för invigningshelgen

Lördag 11 februari

11.00 Museet öppnar! Guidade visningar varje halvtimme mellan kl 13.00 och 17.30

12.00, 14.00 och 16.00 Bygg din egen teaterdocka! Dockmakaren David Wätte håller workshop i Ateljén. Ingår i museets entré. Materialkostnad ingår, begränsat antal platser.

13.00 Gatustenspoesi med Caféz. En interaktiv familjeföreställning, ett möte i nuet, en levande bild, en happening och en gemensam lek. Medverkande: Petra-Eleonora Näslund, Viktor Brobacke, Amanda Fritzén, Erik Glaad. Ålder: 7-100 år. Längd 50 minuter. Ingår i museets entré.

18.00 Museet stänger

22.00-03.00 RMH & Swedish Museum of Performing Arts presents – NO MEMBERS CLUB ONLY . En museiöppning kräver självklart en rejäl fest! Vi har bjudit in RMH att kurera en unik klubbkväll där vi hyllar konsten, kreativiteten och bredden i Stockholms kulturliv. Allt ifrån det senaste inom teknik  och elektroniska dj-set till underground med queerklubbskänsla. Med Teenage Engineering Soundsystem, Europagang: Yemi, Busu, Teo Sweden, Dj Haydn och klubben Maqueer. Välkommen till en pulserande klubb med skapandet i centrum! Förköp sker endast via biljettlänk eller i dörren vid insläpp. Åldersgräns: 20 +

Söndag 12 februari FRI ENTRÉ

13.00-16.00 Vad är scenkonst, och vem är scenkonsten för? En samtalsserie om att skapa. Möt några av de personer som formar den svenska scenkonsten 2017. Samtalsledare: Parisa Amiri
Alla samtal teckenspråktolkas. Varje samtal är cirka 45 minuter. Begränsat antal platser.

Teater för barn är ingen lek kl 13.00
Suzanne Osten, Farnaz Arbabi och Gustav Deinoff
Vilket ansvar har de som skapar teater för barn och unga? Får konst ha en agenda? Ett samtal om att skapa scenkonst för barn i Sverige idag.

Dansarens kropp som vapen, objekt och politik kl 14.00
Shirley Harthey Ubilla och Anton Borgström
Ett samtal om vad kroppen betyder för en dansare, och vad en dansare kan kommunicera med sin publik. Vilken sorts makt besitter egentligen kroppen?

Identitet, image och prestige – musiker om fördomar och genreöverskridande arbete kl 15.00
Hugo Ticciatti, Maria w Horn och Maxida Märak
Vad betyder image för en rappare, identitet för en elektromusiker och prestige för en klassisk violinist? Möt tre musiker i ett samtal om att utmana normer inom sin egen genre.

Entré:

0- 20 år fri entré