Ametist Azordegan Scenkonstmuseet, Foto: Jonas André

Landets första museiutställning om svensk hiphopmusik

Scenkonstmuseet presenterar stolt en stor utställning om svensk hiphopmusik med musikjournalisten Ametist Azordegan som curator.

Ortens Favoriter kommer att täcka den svenska hiphopmusiken från 1983 fram till nutid, ta plats på hela 300 kvm och öppna i oktober 2017. Ametist Azordegan innehållsproducerar en utställning som bland annat följer genrens utveckling era för era vad gäller sound och textförfattande samt relationen till musikbransch och teknik. Dessutom bjuder utställningen på fördjupning i aktörer från hela landet.

– Det kändes helt självklart att hjälpa Scenkonstmuseet med en så här viktig utställning så att det blir rätt gjort, säger Ametist och fortsätter:
– Historieskrivningen kring svensk hiphop blir ofta skev eftersom berättaren inte själv har förankring i genren, eller brister i nyfikenhet för den information som finns bland genrens aktörer. Jag har både ock, det vill säga kunskap och ett intresse som gör att jag ställer många frågor. Jag är glad att just jag är på plats när det här ska ske. Ett av målen är att engagera dem som var med och skapade hiphopen, jag kommer höra av mig till en hel del. Aktörerna får själva berätta storys, och exklusivt musikmaterial produceras av Redline Recordings (Salla och Masse Salazar) till hela utställningen.

Scenkonstmuseet och Ametist har större syften med utställningen.
– Det är viktigt att få med genrens ständiga spegling av det svenska samhället. Hiphopmusiken har hög autenticitet vilket gör att ungdomar ständigt använt den för att beskriva sina livschanser, problemformulera sin samtid och drömma. I utställningen ska besökaren få uppleva ett tvärsnitt av unga svenskars själsliv under olika epoker i Sverige.

Ortens Favoriter finns på Scenkonstmuseet ända fram till våren 2018 och åker på turné till Malmö, Umeå och Jokkmokk under 2018 och 2019. I varje ort finns ambassadörer som skapar programverksamhet i samband med utställningen. Det kommer handla om exempelvis workshops, paneler, föreläsningar och shower. I Stockholm är ambassadörerna RMH (där Silvana Imam, Erik Lundin med flera ingår), i Umeå Cleo, i Jokkmokk Maxida Märak och i Malmö Vanessa Marko tillsammans med lokala artister.
– Målet när allt är klart är att ungdomar från varje ort ska ha skapat en mängd raptexter, modeplagg, videos och annat som berättar om platsen de bor på och om den påverkar hur och vad de uttrycker. Jag är väldigt stolt över det här. Vi kommer att kunna göra mycket för många, avslutar Ametist Azordegan.