Judiska Teatern donerar glaskonstverk till Scenkonstmuseet.

glasdroppar-artikel

Unik donation till Scenkonstmuseet

En donation av  glaskonst från Judiska Teatern och Robert Weils stiftelse gör det möjligt för Scenkonstmuseet att utveckla ett helt nytt konstverk för besökarna. Glasdropparna, ursprungligen skapade som scenografi till Pia Forsgrens uppsättning Different Trains av Steve Reich, kommer att utgöra den introducerande delen av museets huvudutställning På Scen.

– Vi är väldigt glada att Judiska Teatern valt Scenkonstmuseet som hemvist för dessa vackra glasdroppar. Med husets arkitektur och det välvda taket som projektionsyta blir det en ny, spännande audiovisuell upplevelse som möter besökarna redan när vi öppnar 11 februari, säger Daniel Wetterskog, chef för Scenkonstmuseet.

De omtalade och hyllade glasdropparna, skapade av formgivaren Ann Wåhlström, har varit nedpackade i flera år och görs tack vare donationen tillgängliga för allmänheten i en helt ny miljö.

– Glasdropparna ska installeras i museets första inbjudande del av huvudutställningen På Scen, vilket är det första utställningsrummet som besökarna möter. Konstverket ska ge en storslagen upplevelse och samtidigt bidra till känslan hela museet vill förmedla, säger Daniel Wetterskog.

Scenkonstmuseet får 20 av de 75 glasdroppar som ursprungligen skapades som scenografi till Judiska Teaterns uppsättning av Steve Reichs Different Trains, det sista framförandet var år 2012. Resterande glasdroppar doneras till Södertälje sjukhus där de ska installeras i deras entréhall.

– Vi vill dela med oss av vårt konstnärliga arv och ser att Scenkonstmuseet kommer förvalta och utveckla sammanhanget för glasdropparna i sann modernistisk anda. Glasdropparna betyder oändligt mycket för mig personligen, allt från dess oerhörda skönhet när de gestaltas i rätt ljus till den uttryckskraft de haft för mig och den stora publiken i föreställningen Different Trains, säger Pia Forsgren, teaterchef på Judiska Teatern.

Donationsceremonin äger rum på Scenkonstmuseet onsdag 9 november.

– Att ta glaskonst som har en intressant och betydelsefull historia, och göra till ett nytt konstverk är väldigt spännande och ett uttryck för vår tid, sammanfattar Daniel Wetterskog.