Prototyp av musikstation med tärningar i den kommande huvudutställningen På scen

Tärningar gör museets instrument tillgängliga

Tärningar är den nya stråken, åtminstone på Scenkonstmuseet. Våra unika instrument får det att klia i fingrarna på många, problemet är att de flesta är för ömtåliga för besökare att spela på. I den nya huvudutställningen På scen kommer lösningen i en något oväntad form – en vägg och ett antal tärningar.

Scenkonstmuseet har en av världens största instrumentsamlingar med över 6 000 instrument, de äldsta så gamla som från tidigt 1600-tal. Varje instrument bär på sin egen klang och historia, vissa mer häpnadsväckande än andra. Hit räknas till exempel oboe da caccia, även kallad jaktoboe, instrumentet är ett av två kända original i hela världen och tros ha kopplingar till självaste Johann Sebastian Bach.

Dyrgripar från olika århundraden

Dyrgriparna kommer i olika skepnader och från olika århundraden, i samlingen finns till exempel ett stort antal elektriska och elektroniska instrument, de nyaste från 2000-talet. Oavsett om de har 400 eller 5 år på nacken är många av instrumenten i samlingarna för unika och ömtåliga för att de ska kunna stå i en utställningssal, fritt tillgängliga för besökare att spela på. Och för ett museum vars själva grundidé är interaktivitet och att låta besökarna upptäcka samlingarna genom att delta själva innebär det förstås en viss utmaning.

Samplingar från samlingen

Den nya huvudutställning På scen erbjuder ett alternativt sätt att att skapa musik med instrumenten i museets samling. En installation, som tas fram i samarbete med musikproducenten Håkan Lidbo, består av en nio meter lång glasvägg fylld med instrument, ett antal tärningsliknande objekt och en interaktiv kvadratisk yta.

Ett antal musiker har bjudits in till museets samling för att spela på ett 30-tal utvalda instrument, däribland violinisten Eva Lindahl, slagverkaren Mohammed al Rubaie och multiinstrumentalisten Gunhild Carling, som fick spela allt från cembalo till Moogsynt. Inspelningarna har därefter tagits omhand av Håkan Lidbo som satt ihop dem till samplingar. Och det är här tärningarna kommer in i bilden.

Tärningen är kastad

Tärningarna är programmerade med samplingarna och när de läggs på den interaktiva ytan börjar de att spela, se prorotypen i videon. Genom att flytta och vrida på tärningarna byts samplingarna ut, andra instrument börjar spela och kan kombineras med varandra för att skapa olika typer av musik. Bakom plattan med tärningar kommer glasväggen att torna upp sig. Här visas instrumenten i fråga, det som spelas för stunden lyses upp och besökarna kan lära sig mer om instrumentet och dess historia.

Fakta

Scenkonstmuseet öppnar 2017. Musikstationen, som tas fram i samarbete med musikproducenten Håkan Lidbo, ingår i den nya huvudutställningen På scen.