Inspelning pågår med konstnärerna Davy och Kristin McGuire och skådespelarna Robert Noack och Maria Ylipää.

Stor scenkonst i vikbart format

I det som ser ut som en vanlig bok, gömmer sig en hel värld av teater. Följ skapandet av Teaterboken, en av stationerna i Scenkonstmuseets kommande huvudutställning På scen.

Scenkonst är en levande praktik, den sker i allra högsta grad i nuet. Så hur bevarar man ett ögonblick från scenen? Går det ens? Scenkonstmuseets kommande huvudutställning På scen vänder och vrider på frågan på olika – och i vissa fall oväntade – vis.

Samarbete med konstnärsparet The McGuires

Ett exempel är stationen Teaterboken, som görs tillsammans med konstnärsduon Davy och Kristin McGuire, till vardags baserade i Storbritannien. Själva boken är en stor  popup-bok. När besökaren öppnar boken vecklas en hel teaterscen i mikroformat ut med sinnrikt utskurna detaljer. En projicering väcker sidan till liv. När besökaren vänder blad byts scenen till en annan. Davy och Kristin McGuire har gjort liknande prototyper förut, bland annat för The Royal Shakespeare Company.

Teaterboken är ett konstverk i sig själv, en blandning av pappershantverk, bokkonst, storytelling, teater, animation och projektion. Och det hela började egentligen av en slump.

– Vi arbetade med en klassisk teateruppsättning och ville göra en fullskalig scen som var som en utvikbar bok. För att få gehör för idén byggde vi en scenografimodell och projicerade scener på den. Folk blev som tokiga, säger Kristin McGuire.

Det blev aldrig något riktigt scenbygge, scenografimodellen stal showen. Konstnärernas prototyp blev en viral succé och sedan dess har Kristin och Davy McGuire turnerat jorden runt med liknande projekt i vitt skilda sammanhang.

– Vi har gjort allt från stora filminspelningar i London till skyltfönster i Tokyo, dessutom har vi medverkat i en rad konstutställningar i olika länder. Teaterboken på Scenkonstmuseet i Stockholm blir vårt första permanenta exemplar, säger Davy McGuire.

Kristina från Duvemåla

Scener ur fem klassiska svenska verk från olika århundraden har valts ut för att spelas in och sedan projiceras i Teaterboken. Ett av verken är Kristina från Duvemåla, Björn Ulvaeus och Benny Anderssons numera klassiska musikal som uruppfördes 1995. Musikalen, som bygger på Vilhelm Mobergs klassiska utvandrarsvit och kretsar kring flykt och rotlöshet, är på många sätt mer aktuell än någonsin.

Museet fick tidigare i år ta emot en stor donation av bland annat rekvisita och originalkostymer från den senaste uppsättningen i Stockholm. Allt från Kristinas och Karl Oskars bröllopsfilt till dottern Annas röda små kängor är nu en del av museets samling. Och i dagarna har museets konsertsal förvandlats till filmfabrik. En stor grön duk, en så kallad green screen, har hissats upp och framför den står den klassiska träkofferten med initialerna K. O. Nilsson inskrivna över destinationen North America. På kofferten sitter en orolig Karl Oskar med en svårt sjuk Kristina hopkrupen i knät.

När skådespelarna Maria Ylipää och Robert Noack spelade den sista föreställningen på Cirkus den 3 januari 2016 trodde de att Kristina från Duvemåla var ett avslutat kapitel för deras del. Men fem månader senare har de nu återigen iklätt sig sina scenkläder och rollerna som Kristina och Karl Oskar.

Sista dansen för Noack och Ylipää

– På sätt och vis är det märkligt, men samtidigt är det ju sådant här vi håller på med hela dagarna, säger Maria Ylipää.

– Vi levde med Kristina från Duvemåla under lång tid och efter den sista föreställningen på Cirkus trodde vi att det hela var över. Men nu står vi här i våra gamla kostymer igen, det känns både bekant och konstigt på samma gång, säger Robert Noack. Maria flyttar dessutom hem till Finland om bara några dagar så det här blir vårt sätt att ta ett ordentligt farväl.

Scener ur de andra verken kommer att spelas in i Davy och Kristine McGuires studio i Storbritannien. Det färdiga resultatet – Teaterboken – kommer att kunna ses i Scenkonstmuseets huvudutställning På scen, som öppnar tillsammans med museet den 11 februari 2017.