Museichef Daniel Wetterskog sitter i styrelsen för Svenska ICOM. Foto: Jonas André

Scenkonstmuseet får ledande roll i ICOM

Scenkonstmuseets chef Daniel Wetterskog tar plats i styrelsen för Svenska ICOM – den svenska sektionen av International Council of Museums.

ICOM, International Council of Museums, är en internationell organisation för museer och yrkesverksamma inom museiområdet. Syftet är att utveckla och förbättra världens museer ICOM grundades 1946 och har idag nästan 30 000 individuella och institutionella medlemmar i 137 länder.

Varje land har en nationell kommitté som arbetar med frågor som är aktuella i respektive land. Den svenska nationella ICOM-kommittén är en av de äldsta inom organisationen

– Jag är otroligt glad och stolt över att få ta plats i denna viktiga museiorganisation. Svenska ICOM har alla möjligheter att vara en viktig aktör för sektorn med internationell utblick, säger Daniel Wetterskog.

Skrivet av Scenkonstmuseet den 19 april, 2016
Kategorier: Nyheter