Aniara i huvudutställningen På Scen. Foto: Åke Eriksson 

När svensk opera blev en snackis

Aniara är Sveriges första science fictionopera och hade urpremiär 31 maj 1959 på Kungliga Operan i Stockholm. Av Harry Martinssons epos om rymdskeppet Aniara som på flykt från jorden kommer ur kurs och fortsätter ut i rymden utan återvändo, skapades ett allkonstverk som kom att bli Sveriges genom tiderna största operaframgång. I Scenkonstmuseets huvudutställning På Scen finns Aniara presenterad i en monter där du närmare kan fördjupa dig bland originalskisser, scenmodell, dräkter, fotografier och film. Idag, 58 år senare, är verket fortfarande brännande aktuellt och högst relevant för vår tid.

Ett konstnärligt teamwork

Bakom originaluppsättningen fanns ett tätt samverkande konstnärligt team, ett PR-arbete och en folkbildande tanke som på alla sätt bröt ny mark inte bara inom operavärlden. Aniara rönte stor uppmärksamhet internationellt långt innan premiären och blev en konstnärlig och publik ”snackis” som saknar motstycke i svensk musikhistoria. Verket skapades av tonsättaren Karl-Birger Blomdahl, librettisten Erik Lindegren och koreografen Birgit Åkesson. Med scenografi och kostym av Sven ”X:et” Erixon, regi av Göran Gentele och Sixten Ehrling som dirigent var succén ett faktum. Aniara kom att bli det scenkonstverk som genom sin gränsöverskridande karaktär gjordes tillgängligt för alla. Operan sändes på Sveriges television, turnerade i Europa och fanns på Kungliga Operans repertoar i drygt tio år.

I allra högsta grad aktuell

Vad var det då som gjorde Aniara till en milstolpe inom svensk scenkonst? Och vad säger den oss idag? Radikal musik i 12-ton, den elektroakustiska rollen Miman (den första i en opera!), en bärande modern dansroll, hockeyinspirerade dräkter och en tematik som var långt före sin tid. I Aniara skulle konstarterna samverka och inte upplösas i varandra. Harry Martinssons versepos kring en mänsklighet som lämnat sin natur och humanitet bakom sig blir en metafor för vår egen utveckling idag som frambringar miljökatastrofer, artificiell intelligens och nya upptäckter i rymden. För att inte tala om människans nya närmsta vän smartphonen (och Siri!). Vad händer med oss människor och vår jord då vi i allt snabbare takt avhumaniseras? Människan i Aniara står till slut maktlös i den moderna tidens efterverkningar. Misstag som blivit för stora blir oåterkalleliga och utplånar planeten jorden. De vetenskapliga framstegen blir till slut vår undergång. 

Aniara i vår huvudutställning

I huvudutställningen På Scen är Aniara en central monter och finns i dansdelen. Här ligger librettot uppslaget, Isagels dans och Den Blinda Poetissans sång finns på film. Inspelningen från SVT 1960 varvas med bilder från originaluppsättningen med bland annat Kjerstin Dellert och Margaretha Hallin. Du kan även titta på (Mimaroben) Erik Saedéns klaverutdrag, kostymer från Sandon och rymdkadetterna. Denna kostym finns även uppsydd i barnstorlek och kan provas på plats, i teaterdelen. I övrigt finner du Sven ”X:et” Erixons skisser, scenografimodell och målningen ”Isagels dans” samt flera fotografier från originaluppsättningen. 

Här hittar du våra öppettider.

 

 

Kommentarsfunktionen är stängd