Benjamin Vandewalle bjuder in till koreograferad promenad under festivalen LABO Stockholm. Foto: Dario Prinari

Högaktuell dansfestival med Cullbergbaletten

Scenkonstmuseet är en av scenerna när Cullbergbalettens nya dansfestival LABO Stockholm går av stapeln 11–21 april. Festivalen placerar dansen mitt i samtiden och i många fall bjuds även publiken in att delta.

– Vi vill göra något nytt för den samtida dansen och knyta ihop olika aktörer. I en osäker värld som definieras av globalism, klimatförändringar, neoliberalism, hastiga förändringar av värderingar och teknologiska framsteg vill vi skapa en oas för sinnena, för eftertanke och för samtal. LABO Stockholm ska vara en plats för dans, reflektion, utbyte och gemenskap. Dans ska utmana det kända och omfamna det som utmanar, säger Jane Hopper projektledare och till vardags konstnärlig koordinator på Cullbergbaletten.

Dansande robot

Festivalen innehåller föreställningar, workshoppar och samtal. Den kureras av Cullbergbaletten och förutom Scenkonstmuseet ingår Danscentrum, MTD och Moderna Museet i samarbetet.

Programmet på Scenkonstmuseet bjuder bland annat på en strukturerad och improviserad jamsession med livemusik, en dansande robot och en privat uppgörelse med makt, våld och intimitet. Festivalen spiller även ut på stadens gator i en koreograferad stadsvandring som utgår från museet.

”LABO Stockholm spränger gränser”

– LABO Stockholm är ett spännande och högaktuellt projekt som placerar dansen mitt i samtiden. Festivalen handlar i mångt och mycket om att spränga gränser, mellan individer och kollektivet, mellan konstnärer och publik, mellan scenen och staden och mellan människor och teknik. Vi är mycket glada över detta samarbete, säger Daniel Wetterskog, chef på Scenkonstmuseet.

Biljetter till festivalen släpps inom kort.

LABO Stockholm kureras av Cullbergbaletten och arrangeras inom ramen för det EU-finansierade internationella kulturnätverket Life Long Burning. I samarbete med Scenkonstmuseet, Danscentrum Stockholm, MDT och Moderna Museet.

Program på Scenkonstmuseet under LABO Stockholm

Mer information och biljetter i kalendern

Ian Kaler and Jam Rostron aka Planningtorock: o.T./Raw Practice

Ian Kaler med musik framförd av Jam Rostron aka Planningtorock. I en strukturerad och improviserad jamsession med livemusik utforskar Kaler och Rostron hur musik, dans och rörelse alternerar och leker med tillfälliga band. Hur berörs vi och vart är vi på väg, både som individer och tillsammans?
När: 14 april kl. 20

Dana Caspersen i samarbete med The Michael Douglas Collective: The Exchange

Dana Caspersen i samarbete med the Michael Douglas Collective bjuder in publiken till en koreografisk, offentlig dialog som inte är beroende av fysisk skicklighet, inte har någon målgrupp och endast fungerar genom dina handlingar. Det erbjuder en fysisk ram för att spegla och utbyta enskilda och globala våldsmekanismer. Deltagarna uppmanas fundera igenom vad de tror på kring användandet av våld, var de fick dessa åsikter från och hur åsikterna och övertygelserna skärper uppmärksamhet och handlingar i konflikt.
När: 17 april kl. 19

Samira Elagoz: Cock, cock, who’s there?

Samira Elagoz föreställning är en berörande och privat dokumentär föreställning om en ung kvinnas forskning och erfarenheter kring intimitet och våld. Genom internetplattformar som Chatroulett och Tinder och genom egna upplevelser tar Samira Elagoz med publiken på en resa om att återta makt, om att återuppfinna självständiga uttryck för sexualitet och försök att relatera till män.
När: 18–19 april kl. 19.30

WORK IN PROGRESS: Robin Jonsson och Ludvig Daae: The Most Human

Koreografen Robin Jonsson presenterar en del ur den nya föreställningen The Most Human.
Ludvig Daae är en norsk mänsklig dansare som är uppväxt i Nesbyen och Maria är en humanoid robotdansare som växt upp hos IDA på Linköpings Universitet. Ledda av koreografen Robin Jonsson och robotutvecklaren Fredrik Löfgren presenteras de jämställt men utefter sina egna unika förutsättningar i ett dansant verk som undersöker vad som är mänskligt, närvaro och autenticitet. Verket speglar den radikala förvandlingen av samhället, framförallt inom serviceyrken, industrin och vården, där robotar tar över människors jobb men även i stor utsträckning samarbetar med människor. I The Most Human ersätter en robot en mänsklig dansare samt samarbetar med en annan. Roboten är humanoid, intelligent och autonom och påverkar verkets process och färdiga resultat.
När: 19 april kl. 18

Benjamin Vandewalle: Walking the Line – en koreograferad promenad på Stockholms gator

Benjamin Vandewalles verk erbjuder nya perspektiv och erfarenheter, både i scenrummet och på stadens gator. Vandewalle följer med publiken genom staden och tar ledningen i en rad händelser, vissa banala, andra helt okonventionella. Publiken lämnar som en grupp individer och blir gradvis till en kollektiv kropp. Walking the Line är en föreställning till fots som ger ett nytt perspektiv på den omgivande staden genom en följd av levande konstverk.
Plats: Samling utanför Scenkonstmuseet
När: 21 april, tre klockslag

LABO Stockholm

LABO Stockholm är en festival för samtida dans, kurerad och producerad av Cullbergbaletten inom ramen för det EU-finansierade kulturnätverket Life Long Burning. 11–21 april presenterar LABO Stockholm föreställningar, workshoppar och samtal på olika scener i Stockholm. Cullbergbaletten har inkluderat MDT:s föreställningar av Dana Michel och Marie Topp i festivalprogrammet. LABO Stockholm är ett samarbete med ScenkonstmuseetDanscentrum StockholmMDT och Moderna Museet.

Logga EU CultureLogga Life Long Burning