Scengångaren bjuder in till familjevisning. Foto: Jonas André/Scenkonstmuseet

Familjevisning med Scengångaren

När dagarna är som kortast och vintermörkret som mest kompakt vågar hen sig äntligen ut – Scengångaren. Scengångaren är en blyg och ljusskygg men ack så showig varelse som bor här på museet. I mellandagarna bjuder hen in till guidad visning för hela familjen.

På dagarna när museet är fullt av besökare håller Scengångaren vanligtvis låg profil. Men på nätterna när det är lugnt och tyst tar hen ut svängarna desto mer. Hen spelar på instrumenten, provar de fina teaterkostymerna och låtsas att golvet är en dansscen.

Under mellandagarna är alla från tre år och uppåt är välkomna att delta när Scengångaren i egen hög person trotsar sin blyghet och visar sina favoritplatser här på museet. Vem vet, kanske blir det till och med lite sång och dans?

Visningarna hålls den 27–30 december och ingår i museientrén. De passar bäst från tre år och uppåt men småsyskon får förstås också följa med. Exakta tider hittar du i Scenkonstmuseets kalender.

Förhoppningsvis får Scengångaren mersmak och vågar sig ut på fler familjevisningar framöver. Håll utkik i vår kalender under våren!

Du kan även följa Scengångaren i hasorna när som helst när museet har öppet. Barnspåret är en berättelse med några kluriga frågor som vuxna och barn kan uppleva tillsammans. Ni följer på egen hand Scengångarens fotspår genom utställningen På scen. Säg till i receptionen att du vill gå barnspåret så får du ett gratis häfte! Passar från fyra till åtta år.